E.ON: Chaos en chantage

Door PWM op zondag 16 maart 2014 10:58 - Reacties (18)
Categorie: -, Views: 4.861

Laat dit een waarschuwing zijn voor een ieder die naar E.ON wil overstappen.

Dit verhaal heeft een lange voorgeschiedenis. Aangezien het verhaal nu voortsleept, dacht ik dat het misschien wel handig was de lopende ervaring te beschrijven, zodat mensen die hetzelfde overkomt weet wat ze te wachten staat.

De voorgeschiedenis in het kort: Ik heb een contract afgesloten bij E.ON wat altijd opzegbaar is. Nadat ik heb opgezegd, besloot E.ON toch gewoon ¤100,- opzegboete te geven. Het hele verhaal is hier te lezen: E.ON overstapboete rechtsgeldig?

Na vele mails heen en weer, stuurt E.ON dit:
Wij willen u echter tegemoetkomen door de opzegvergoeding ongedaan te maken. Wij boeken de factuur intern tegen.

Inmiddels er wel opnieuw een incasso opdracht doorgegeven aan de bank voor het incasseren van het bedrag van ¤ 99,99. U kunt dit bedrag laten storneren zodat het bedrag weer wordt teruggestort.
Eind goed, al goed, zou je denken. Verder
Inmiddels zijn er ook twee aparte eindafrekeningen gemaakt een voor gas en een voor elektriciteit. Omdat de automatische incasso is vervallen ontvangt u hierbij een acceptgiro voor de bijbetaling van ¤ 44,32 voor de eindafrekening elektriciteit. De eindafrekening voor gas komt uit op een tegoed van ¤ 2,04. Wij kunnen deze bedragen ook verrekenen zodat u per saldo hiervoor ook nog ¤ 42,28 aan ons overmaakt.
Nou, prima, deze heb ik betaald, en we zijn klaar.

Totdat ik 3 weken geleden een schrijven ontving van E-ON, waarin ze mij sommeerde de ¤99,99 (+boete) te betalen. Niet zomaar, nee:
Doktersverklaring
U kunt afsluiting voorkomen door binnen tien werkdagen na dit schrijven een schriftelijke verklaring te overleggen van een arts, die niet uw behandelend arts is, waarin staat dat afsluiting van gas en/of elektriciteit zeer ernstige gezondheidsrisico's mee zal brengen voor u of uw huisgenoten
Als dat geen dreigement is. Snel E.ON klantenservice laten weten dat ze blijkbaar interne communicatie hadden gemist. Ik heb hen ook de mail doorgestuurd waarin ze zelf aangeven dat die ¤99,99 niet betaalt hoeft te worden.

Niets meer op gehoord, totdat van de week Intrum Justitia zich bij mij meldt. De kosten zijn inmiddels 50% verhoogd, en ook Intrum Justitia geeft aan dat ze E.ON hebben geadviseerd mij, mijn vrouw en 2 kleine kinderen snel af te sluiten van stroom en gas.

Dit is de status tot nu toe. Morgen eerst bellen met Intrum Justitia, mijn verhaal doen, en waarschijnlijk weer alles opsturen. Ik ben hier nu al vele, vele uren aan kwijt geweest.

Ik zal dit blog bijhouden met de nieuwe ervaringen.

EDIT 18/03/2014: Ik heb vanuit de auto toch maar een Intrum gebeld, en aangegeven dat ze het maar met E-ON moeten oplossen. De, overigens vriendelijke vrouw, was dat eigenlijk wel met mij eens, en ging het doorzetten. Ik ben nu erg benieuwd of dit daadwerkelijk gebeurt, of dat ik straks "gewoon" de opvolgbrief krijg met een wederom hoger bedrag. E-ON heeft op mijn schrijven nog niet gereageerd.

Update 14/06/2014

Drie maanden radiostilte, en opeens weer een brief van Intrum Justitia. Ongeloofelijk. Er staat 1 zin in: Ik moet direct contact opnemen. That's it. Continu de bal neerleggen bij de andere partij. Wat een boeven zijn het toch :(

Volgende: IENS Onbetrouwbaar 09-'14 IENS Onbetrouwbaar

Reacties


Door Tweakers user i-chat, zondag 16 maart 2014 12:26

je gewoon melden bij intrim justitia voor een tegen claim wegens gemaakte kosten, uren die je heb tmoeten steken in het oplossen a 15 euro per uur...

en als je ballen hebt vechten tot aan de hoge raad..

Door Tweakers user squaddie, zondag 16 maart 2014 14:25

Ik bel zelden met een incassobureau omdat ik het dossier wil opbouwen en ik het communicatiemoment kan kiezen. Mocht je er voor kiezen te bellen, is het aan te raden na afloop een samenvatting van het gesprek en met name de afspraken via de mail naar ze te sturen. Jij weet dan over x maanden nog steeds wat er is besproken in het gesprek en je zorgt dat de andere partij op dezelfde pagina is als jij en anders hierover in gesprek moet gaan.

Ik ben in het verleden zijdelings betrokken geweest bij een vergelijkbare situatie en ik heb een keer het genoegen gehad met een medewerkster van Intrim Justitia telefonisch contact te hebben en het gesprek draaide vooral om "computer says no" en verder draaide om intimidatie en stalking om de vordering te innen. Ik heb ze geadviseerd als ze de vordering voldaan wilde hebben dat ze maar een dagvaarding moesten uitbrengen, we wachten nog steeds op de dagvaarding.

Door Tweakers user Kokmeister, zondag 16 maart 2014 15:43

What the hell, het lijkt erop dat bedrijven tegenwoordig het geen ene moer meer geven om klanten/consumenten.

Als ik jouw was zou ik een gesprek aanvragen met een manager van de Eon, om de hele situatie uit te leggen.

Door Tweakers user Wortelsoep, zondag 16 maart 2014 16:03

Ik zou in ieder geval even langs het Juridisch Loket gaan om te kijken of je in aanmerking komt voor juridisch advies/bijstand. Ik geloof (maar IANAL yet) dat er wel iets méér nodig is om tot afsluiting van je GWL over te gaan, dus ik zou het houden op een dreigement.

Door Tweakers user Kevinp, zondag 16 maart 2014 19:21

Mijn ervaring is dat Facebook en gewoon simpel waarheden erg goed samengaan met problemen oplossen. Eventueel Twitter of andere goed gelezen sociale media. Bedrijven komen niet graag negatief in het nieuws.

Door Tweakers user W.Wonderland, zondag 16 maart 2014 21:31

Het feit dan E-ON met het Doktersverklaring artikel komt is voor mij al een reden om nooit daar naar over te stappen. Ook al is het misschien niet zo bedoeld voor mij zou het ook 100% een dreigement zijn
Bovendien als een klant zelf hun eigen mail terugstuurt met het bewijs geef je hier altijd antwoord op. Eventueel met Intrum Justitia als deze negatief is, het uitblijven van een normaal antwoord zegt wederom iets over E-ON.

Door Tweakers user Robkazoe, zondag 16 maart 2014 21:42

Daarom moet je nooit naar energiestunters overstappen in de first place. Dingen als E.ON, Oxxio en de Nederlandse Energiemaatschappij zijn allemaal naaiers. Ze verleiden je met die leuke reclames, geven je leuke voordelen of een goedkope prijs. En zodra je eenmaal het contract aangaat, proberen ze jouw geld af te pakken op de meest listige manieren.

Overigens wil ik niet zeggen dat Eneco en Nuon en de andere grote jongens heilig zijn. Maar de goedkope jongens staan wel heel erg bekend om deze praktijken.

Zelf zit ik bij GreenChoice. Het is één van de goedkoopste maatschappijen in mijn regio, heeft een goede beoordeling als het gaat om de service en die ene keer dat ik ze nodig had kon ik naar een 010-nummer bellen en werd ik snel en vriendelijk geholpen.

[Reactie gewijzigd op zondag 16 maart 2014 21:44]


Door Tweakers user Ivos, zondag 16 maart 2014 22:12

Robkazoe schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:42:
Daarom moet je nooit naar energiestunters overstappen in de first place. Dingen als E.ON, Oxxio en de Nederlandse Energiemaatschappij zijn allemaal naaiers. Ze verleiden je met die leuke reclames, geven je leuke voordelen of een goedkope prijs. En zodra je eenmaal het contract aangaat, proberen ze jouw geld af te pakken op de meest listige manieren.

Overigens wil ik niet zeggen dat Eneco en Nuon en de andere grote jongens heilig zijn. Maar de goedkope jongens staan wel heel erg bekend om deze p
E.on is een enorm (Duits) nutsbedrijf, 80k werknemers wereldwijd, alleen in Nederland kleiner dan de bekende namen zoals Nuon en Essent. Maar niet direct op een lijn te zetten zoals bijvoorbeeld ED weke eigenlijk alleen maar handelen in energie. Evengoed bijzonder matige actie van ze.

Door Tweakers user Dorus12, zondag 16 maart 2014 22:48

Het heeft geen enkele zin om telefonisch contact op te nemen met Intrum Justitia.
Die hebben maar een doel en dat is jouw laten betalen.
Of het nou terecht is of niet boeit ze niks.
Beter is het om te telefoneren met E.ON en vragen om een bevoegd persoon en daar nogmaals de zaak mee te bespreken.
Wil dat niet lukken dan schrijf je een aangetekende brief naar E.ON met de alle informatie die je hebt (brieven / emails / telefonische verslagen / etc. ).
Anders blijf je aan de gang.

Door Tweakers user AMD1800, zondag 16 maart 2014 23:17

Ik heb zelf dit jaar weer stroom en gas van E.on. Ook in 2012 heb ik stroom en gas van ze afgenomen. Ik herken me totaal niet in het hier omschreven probleem. Ik heb altijd jaarcontracten die ik afsluit via PrizeWize. Dat werkt tot op heden goed. Ik heb tot op heden geen boetes gekregen en het afsluiten van een contract vind ik dan ook een "walk in the park".

Heb 1 klein probleempje gehad met E.on: toen ik in 2012 het contract afsloot, bleek dat de eenmalige korting niet duidelijk was gecommuniceerd op het contract. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met E.on, die de fout erkende en via de mail zou bevestigen dat de korting daadwerkelijk was zoals eerder overeengekomen. Dit is toen ook gebeurd.

Door Tweakers user Dorus12, zondag 16 maart 2014 23:26

Het is moeilijk om als lezer een standpunt in te nemen.
We krijgen het verhaal immers maar van één kant te horen / lezen.
Alles draait om communicatie.
Ik moet toegeven dat het inschakelen van Intrum Justitia door E.ON niet echt aanmoedigt om rustig in gesprek te blijven.
Maar toch blijft dat de beste optie.
Zeker ook omdat je anders als wanbetaler te boek komt te staan en concurrerende energie leveranciers daarvan op de hoogte worden gebracht met alle gevolgen van dien.

[Reactie gewijzigd op zondag 16 maart 2014 23:26]


Door Tweakers user Starke, maandag 17 maart 2014 07:04

Dorus12 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:26:
Het is moeilijk om als lezer een standpunt in te nemen.
We krijgen het verhaal immers maar van één kant te horen / lezen.
Alles draait om communicatie.
Ik moet toegeven dat het inschakelen van Intrum Justitia door E.ON niet echt aanmoedigt om rustig in gesprek te blijven.
Maar toch blijft dat de beste optie.
Zeker ook omdat je anders als wanbetaler te boek komt te staan en concurrerende energie leveranciers daarvan op de hoogte worden gebracht met alle gevolgen van dien.
Daarentegen moet IJ of menig incassobureau wel ingeschakeld worden dan door een bedrijf dat in z'n recht staat. Als je de topic volgt en het ja je hebt geen doorlopend contract maar dan had je maar moeten reageren op de mail door E.ON plus dat dit nergens wordt vermeld voordat je ook afsluit kan ik me niet voorstellen dat E.ON hier gelijk heeft. Anders kan ik ook een contract afsluiten bij E.ON en een mail sturen indien jullie niet reageren op deze mail binnen 2 dagen gaan jullie akkoord met het gratis leveren van energie en gas aan mij, dat komt er ook bij geen rechter door...

@PWM
Ik het wel eens met wat er in dit blog wordt aangeven, dat je niet Intrum Justitia moet bellen en kennelijk ook niet E.ON meer gezien je daar toch geen compleet antwoord op de vraagstukken/opmerken die je geeft. Laat ze maar met een deurwaarder komen je hebt immers een dossier wat totaal niet positief is voor E.ON dus negatieve BKR komt er toch niet het hele gebeuren niet rechtsgeldig lijkt (IANAL maar naar de opmerkingen van Floppus e.d in de topic).

Ik hoop dat je er nog uitkomt of dat IJ en E.ON het gewoon opgeven. In ieder geval veel succes en laat weten hoe het afloopt en ik raad je aan om jezelf er niet te veel over te stressen.

[Reactie gewijzigd op maandag 17 maart 2014 07:07]


Door Tweakers user Phyxion, maandag 17 maart 2014 09:26

Rechtsbijstand zou handig zijn maar voor zo'n bedrag doen ze niks. Beste is gewoon contact op te nemen met Eon.

Door Tweakers user -RetroX-, maandag 17 maart 2014 10:32

Hoog spelen kan altijd. Alleen of je dat moet willen is punt 2. Natuurlijk heb je groot gelijk alleen sta je redelijk machteloos als ze toch tot afsluiting overgaan.

Mijn advies is, gezien het relatief kleine bedrag, het gewoon te betalen aan EON (In.J is nergens een partij, hoe graag ze dat ook willen) en vervolgens elk mogelijk middel op sociale media inzetten om die paar euro terug te krijgen samen met een excuusbrief.

Zonder pressiemiddel tegen je sta je namelijk zoveel sterker.

Door Tweakers user Neo_TGP, maandag 17 maart 2014 10:42

Eon zijn ook al niet mijn vrienden: http://www.duurtlang.net/2011/06/energiebedrijven/

Kort samengevat kreeg ik door hun fout een rekening van 1.800 euro ipv een retour van 200, en ook toen was het al meteen dreigen met incassobureau en dergelijke. Klantenbinding is niet echt hun ding blijkaar.

Door Tweakers user squaddie, maandag 17 maart 2014 15:24

-RetroX- schreef op maandag 17 maart 2014 @ 10:32:
Hoog spelen kan altijd. Alleen of je dat moet willen is punt 2. Natuurlijk heb je groot gelijk alleen sta je redelijk machteloos als ze toch tot afsluiting overgaan.
E-on kan je niet afsluiten, uitsluitend de netbeheerder kan de afsluiting uitvoeren. De vraag is of de netbeheerder de afsluiting doet als je kan aantonen de vordering betwist en op de aansluiting andere energieboer actief is. In het onwaarschijnlijke geval dat de netbeheerder meegaat in het verzoek van E-on, zal deze partij kenbaar maken dat ze voornemens zijn de aansluiting af te sluiten en ultimatum stellen om afsluiting te voorkomen. In dat geval zou je onder protest de betaling kunnen doen.
Mijn advies is, gezien het relatief kleine bedrag, het gewoon te betalen aan EON (In.J is nergens een partij, hoe graag ze dat ook willen) en vervolgens elk mogelijk middel op sociale media inzetten om die paar euro terug te krijgen samen met een excuusbrief.

Zonder pressiemiddel tegen je sta je namelijk zoveel sterker.
Waarom betalen als je van mening bent dat de ontvangende partij geen recht heeft op dit geld? Waar sommige bedrijven op lijken te speculeren is dat de consument bezwijkt onder de intimidatie en betaald. Vervolgens mag jij in het ongunstigste geval een procedure starten (met alle bijkomende kosten) bij de rechtbank om je geld terug te krijgen en hoeveel consumenten zullen dit daadwerkelijk doorzetten voor zo'n klein bedrag en het risico met die bijkomende kosten (deels) niet vergoed te krijgen?

In de huidige situatie moet E-on of IJ de procedure starten en de initiele kosten dragen als zij van mening zijn dat PWM toch echt over de brug moet komen met genoemde centen. Vervolgens moet ze nog gelijk krijgen van de rechter en puur gebaseerd op de informatie van PWM lijkt de zaak van E-on niet heel erg sterk. Maar goed ik ben geen jurist.

Door Tweakers user -RetroX-, dinsdag 18 maart 2014 09:44

squaddie schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:24:

E-on kan je niet afsluiten, uitsluitend de netbeheerder kan de afsluiting uitvoeren. (...) In dat geval zou je onder protest de betaling kunnen doen.
Als je vertrouwen hebt in de netbeheerder dan zou ik dat inderdaad zo doen. Echter ik heb dermate weinig vertrouwen in deze partij dat ik het risico niet zou willen lopen.
Waarom betalen als je van mening bent dat de ontvangende partij geen recht heeft op dit geld?
Omdat gelijk hebben en gelijk krijgen 2 heel verschillende dingen zijn. Zoals de TS aangeeft heeft hij al heel veel tijd gestoken in het bewijzen van zijn gelijk. Die uren krijg je niet vergoed.

E.ON heeft al aangegeven dat ze fout zitten. Het is daarom relatief eenvoudig om de situatie om te draaien en de administratieve chaos voor EON op te lossen door het bedrag te betalen en vervolgens een claim neer te leggen.

Door Tweakers user Cerius, woensdag 30 april 2014 17:07

Ik heb ooit eens problemen gehad met een ongewenste overstap naar een andere maatschappij. Heb toen de klantenservice gebeld via www.nemop.nl. Is een service waardoor je het gesprek kan opnemen.

Als je hebt opgehangen heb je binnen 5 min een mp3 met het gehele gesprek, en mochten ze zich er niet aan houden heb je keihard bewijs aangezien ze de Mp3 van een codering voorzien, die het bedrijf achterhoud. Mocht er aan gesleuteld zijn klopt de code niet meer.

Naar mijn ervaring erg handig, probleem was ook meteen verholpen.

Just in case kwa wetgeving misschien eerst melden dat je het gesprek opneemt (voor kwaliteitsdoeleinden...*walg*)

Reageren is niet meer mogelijk